január 02, 2010

az évtized filmjei

A filmvilag.blog-on csináltak a srácok egy válogatást a fenti címmel. Itt a link: http://filmvilag.blog.hu/2009/12/30/az_evtized_filmjei_30_11

Egyetértek, már azok alapján a filmek alapján, amiket láttam. Ez egyúttal egy burkolt utalás, amire sajnos nincs magyar szó, holott az angol "hint" olyan szépen és egyszerűen foglalja össze, hogy mit is akarok: Kálmán, vágod... :-D

Most idemásolom a kedvenc bejegyzéseimet, illetve néha beleszólok, azon az alapon, hogy ezek baromi jól vannak megírva, ergo van még hova fejlődnöm, meg mert jók na.

#22. - A gyűrűk ura (2003)
Rendezte: Peter Jackson

Míg néhány évvel ezelőttig szinte mindenki megfilmesíthetetlennek tartotta J. R. R. Tolkien három kötetből álló remekművét, addig 2001-ben, A Gyűrűk Ura – A Gyűrű szövetsége bemutatását követően már a legvérmesebb rajongók (és a kritikusok) is kénytelenek voltak visszakozni. (...) (Most jön a kedvenc részem:) Míg Spielbergnél és Baynél nyilván a mesebeli szörnyű lények és a sosem látott, nagyszabású csatajelenetek, addig Cameronnál egyértelműen Gollam, Lucasnál pedig nyilván Jar Jar Binks játszhatták volna a főszerepet… Peter Jackson azonban bátrabb, fantáziadúsabb és hűségesebb is mindannyiuknál, így A Gyűrűk Ura trilógia szívvel-lélekkel (no és hobbitokkal, tündékkel, entekkel, mágusokkal és orkokkal) teli varázslatos világa nem csak az évtized legnagyratörőbb -, de rögtön a legsikerültebb filmes vállalkozásai között is helyet követelt magának.
Futottak még: Harry Potter (hat kört is), Narnia krónikái, Csillagpor, Eragon, Avatar

Megjegyzés: utálom a harmadik rész végét, mindig csak sírok, sírok.


#19. - Donnie Darko (2001)
Rendezte: Richard Kelly

Negyvenen felül valószínűleg kevesen értik, hogy kerülhetett Richard Kelly debütfilmje ilyen előkelő helyre, hiszen némileg zavaros a története, gyanúsan emós a címe, és még azt is rá lehet fogni, hogy helyenként szentimentális és hatásvadász. Tény: a Donnie Darko elsősorban a koraérett kamaszok és a huszonévesek filmje, nem véletlenül vált (igaz, csak második nekifutásra, éjféli vetítéseken és DVD-n) nemzedéki kultuszfilmmé. A bemutató óta eltelt majd egy évtizedben azonban egyáltalán nem öregedett rosszul, érdemei nem koptak meg, a legfeljebb a betétdalok ütnek kisebbet, köszönhetően éppen annak, hogy a film hatására újra bekerültek a köztudatba. Kelly nagy ötlete „csupán” annyi volt, hogy ötvözte a (közép)iskolás környezetben játszódó coming of age filmeket a misztikus sci-fi elemeivel, nyakon öntve mindezt egy jó adag szatírával és az amerikai független filmekből is ismerős, divatos kamasz-spleennel. Nagy kár, ámbár nem meglepő, hogy zseniális elsőfilmje árnyékából azóta sem tudott kimászni. (BS)

#15. - Chihiro szellemországban (2001)
Rendezte: Hayao Miyazaki

Alapállítás: Hayao Miyazaki a valaha élt legzseniálisabb animátor. Bizonyíték: bármelyik filmje. Bár tehetségét a minőségi animáció szerelmesei korábban is elismerték (A szél harcosait [1984] és A vadon hercegnőjét [1998] még nálunk is vetítették), Japánban pedig mindig is népszerű volt (tárgyalt filmjét többen látták arrafelé, mint a Titanicot), a világ először a Chihiro szellemországban bemutatója után borult le a lábai elé. A film – animáció létére – megkapta a berlini Arany Medvét, majd az Oscart is, forgalmazását pedig a Disney vette kézbe. És hogy mitől különleges? Elsősorban a szemléletmódjától. Miyazaki nem gügyögve beszél nézőjéhez (legyen az gyerek vagy felnőtt), tanít, de nem kioktat, szórakoztat, de nem öncélúan. A neveletlen kislány története, aki disznóvá változó szüleit csak a szellemek palotájában végzett szolgálataival tudja kiváltani, igazi fejlődésregény, gyönyörű tündérmese és nem mellesleg ökológiai és etikai példázat is egyben.
Futottak még: A vándorló palota, Ponyo a tengerparti sziklán, Fel!, WALL-E

Bár a Wall-E is hihetetlen
(hint, Kálmán :-)
A Disney tutira nem tudott volna megálmodni egy olyan filmet, amelynek az első 20 percében egyetlen egy szó sem hangzik el, témája pedig az, hogy az emberiség tönkretette a Földet.

Ma olyan írós (vagy legalábbis CTRL+C-s kedvemben vagyok).

11 megjegyzés:

  1. Donnie Darkot a top 3ba követelem (na bazze, koraérett tizenéves), makulátlan elmét üdvözlöm az előkelő helyen, ajánlom, h a ponyvaregény a final fourba kerüljék, a Bob dylan filmet is előrébb, most, azonnal, aztán még van itt harcosok klubbjától kezdve annyi más jó, h irgumburgum... nemtudom mért írom le, mert semmit sem befolyásol, de ma ez van. Ma ilyen. este megnézem a holt költőket... a tanárom szídja, a haverok dicsérik... hint (egyszermegnézemmitjelent)

    VálaszTörlés
  2. Én is egyetértek...már amit láttam, azzal. A Holt költőkért én nagyon odavoltam, ma már más szemmel nézem. Kíváncsi vagyok, nektek mit mond!

    VálaszTörlés
  3. én nagyon szeretem a HKT-t. Anno a Radnótiban megnézettem a srácokkal a nyári szünet előtt, és nagyon tetszett nekik.
    Amúgy sem a HKT, sem a Harcosok klubja nem ebben az évtizedben készült azt hiszem.

    VálaszTörlés
  4. csupa ilyen kisközösséges filmet hoztál fel, flam, mint "társasága" meg "klubja".... ez már a közösségi portálokon szocializálódott generáció gondolkodását leplezi le? :-) bár így lenne, ez a nagy individuáció nem jó senkinek.

    VálaszTörlés
  5. felemás volt a HKT. az alapgondolat tetszett, meg szerintem remek ötletek voltak benne (pl.: Shakespeare komédiát játszik a srác [nagy szavakkal: pedig ő is egy Shakespeare hős lehetne]- aki, ha jól láttam a House-ból a Wilson??), de alámosta nekem az egészet a tanár karaktere... Milyen magyar tanár az olyan aki azt mondja, h holnapra írjatok egy verset?! (oké, addig szuper lenne, h megtanítja őket önállóan gondokodni, de azon túl h ráébreszti a srácokat lényeges dolgokra, kb. kijelenti, h az orvostud., a jog, a közgazdaság egy nagy szar és csak az irodalom a fontos, h ő a jó arc egyedül, ami nyílvan MAJDNEM igaz, de csak majdnem. Az alapjában véve rossz rendszert 100%-ig rossznak állítja be, pedig...) Jó ötlet nagyon a vége, h most nem lehet eldönteni, h sírjon az ember vagy Happy End (az öngyilkos srác meghalt, de a többi kiállt a véleményéért a végén), de abból is egy picit az jött le, hogy ennek a tanárnak milyen jó, h szeretik a srácok, és nem az, h a srácoknak milyen jó... szerintem. vitára bocsátom. (nem lesz a kedvencem, megérte azért megnézni, 1-10ig egy 7-es.)

    VálaszTörlés
  6. Tegnap láttam még az Esőembert, ami nagyon jó volt, 1-10ig egy 8,5-es minimum...:D meg a szünetben még a Broken Folwers-t (hervadó virágok, asszem), amit nem értettem...:D
    a Harcosok klubja nem ebben az évtizedből van?

    VálaszTörlés
  7. Mindazok, amiket a filmről írsz, persze igazak, csakhogy figyelmen kívül hagyod a hollywoodi filmkészítés szabályrendszerét. A forgatókönyvíró soha nem mérlegel pedagógiai szempontokat... csakis a dramaturgia a lényeg, hogy az érzelmeidet úgy irányítsa, ahogy ő szeretné. Szerintem. Nem fest fekete-fehér képet, az biztos, a tanárról sem - hát hogy lehetne hibátlanul jó az a tanár, akinek öngyilkos lesz az egyik kedvenc diákja...? Egy szélsőséges, a környezetéből nagyon kirívó karakter a fickó, akit ugyanúgy nem tolerál az a rendszer, mint ahogy a hozzá hasonlóan deviáns fiút sem...
    Tudom, hogy ez most megint nagyon öregesen hangzik, de vállalom: mindig elkerekedik a szemem, amikor olyat írsz, hogy "...tegnap láttam az Esőembert." Merthogy én, a koromból adódóan már legalább milliószor láttam, és amikor először láttam, az is már olyan irdatlanul régen volt... De ezt most nehogy lekicsinylésnek vedd, vagy ilyesmi. Csak fura érzés, hogy neked ezek a filmek most új élmények...

    VálaszTörlés
  8. az első részére: ugyanarról beszélünk: szerintem sem hibátlanul jó a tanár, de a filmben nekem úgy tűnt, mintha annak lenne szánva (és a srác nem miatta lesz öngyilkos, hanem mert a többiek nem ilyen hibátlanul jók)... szerintem meg nem nem olyan jó, h ha csakis a dramaturgia a lényeg... egyáltalán, ha egy filmben valami "csakis a lényeg". túl összetett ahhoz egy jó film, h valami "csakis" lehessen... (érthető?:D)
    a második részéhez: hát, elhiszem, h fura érzés, de nem tudom átérezni; ez meg az én koromból adódik... meg az is, hogy választhatok: vagy megnézem ezeket a filmeket, vállalava, hogy ezt már mindenki látta, és nem most készült, sőt még special affect-eket is nélkülöz, vagy nem nézem meg. asszem egyértelmű.

    VálaszTörlés
  9. Érthető. És mégis azt gondolom, h az ottani filmgyártás meglehetősen kötött szabályok szerint zajlik. És ez vagy jó lesz, vagy nem. Tapasztalatból tudom, mennyire kényes dolog ez, mennyire sok, szinte befolyásolhatatlan tényezőtől függ, hog egy film jó lesz-e vagy sem. Ettől olyan izgalmas filmet csinálni.
    És az meg tökjó, hogy te úgy döntesz, hogy megnézed ezeket a régi, jó filmeket - pedig új jó film is van elég, de mégis... ezek alapművek, és te érzed, hogy ezeket kár kihagyni, pedig a technikájuk alapján már elavultak. De visszautalnék az előzőre: attól jó egy film, hogy nem a technika határozza meg, és egészében nem avul, még akkor sem, ha a technikáját meghaladja az idő.

    VálaszTörlés
  10. te is flam, brútusz2010. január 4. 16:28

    na, akkor megtárgyaltuk. még annyi, h filmet csinálni valóban nehéz, és összetett: tesóm most forgatott egyet (szerepelt), és igen...
    ma nézem meg, vagy a héten (ember tervez) az én szép kis mosodámat...

    VálaszTörlés