Viszont Karl Markovics osztrák filmrendező sokkal jobban csinálja.
Adva van egy hullaház, és a halál köré épülő kegyeleti szolgáltatások. Mint azt a vetítés után a rendező el is mondta (volt ingyen bor is), ez volt a kiindulási pontja. A halálról akart egy nem pátosszal teli filmet csinálni. De nem is olyat, ahol a halál elvárás. Hanem egy olyat, ahol a halál munka. És csak később léptették be a történetbe a 18 éves, emberölésért elítélt Roman Kogler alakját. Aki egyből főhős és fókuszpont is lett. Akit egyáltalán nem értünk.
Otthon. |
Lélegzet. Új megvilágítás. |
A halál esetleges. És érthetetlen. A temetkezési vállalatnál Roman a halál sok aspektusába belelát. És beleszagol. Olyan praktikus dolgoktól kezdve, mint az egyenruha helyes viselete, vagy az eszközök fertőtlenítése, az olyan nagyon összetett és érzékeny dolgokig, mint hogy hozzá szabad-e érni egy elhunythoz, aki valaki másnak a szerette. Vagy hogy hogyan viszonyuljon az ember az élőkhöz. A temetkezési vállalat munkatársai minden helyzetben kívülállók és határsértők: semmi keresnivalójuk sem lenne a gyász közegében, mégis kellenek, mégis ott vannak, mert a gyászoló nem képes nem gyászolni. Romannak pedig ezekkel az elhunytakkal több keresnivalója van, mint a saját életében.
Ha nem veszel levegőt, az is lélegzet. |
Természetesen, mivel ez egy fejlődésfilm, elindul Romanban egy folyamat. Ezzel párhuzamosan mi nézők is egyre többet tudunk meg hátteréről. Remélem nem spoiler, ha leírom, hogy elhagyták a szülei (ez is egy nagyon drámai szál, és nagyon nehéz megállni, hogy most kihagyjam. Lényeg, hogy mindenki gondolkozzon el azon, hogyan reagálna az alábbi mondatra édesanyja szájából: "Életem legjobb döntése volt, hogy elhagytalalk.") Roman kicsi korától kezdve intézetekben nevelkedik. Ismeri a falakat, az embereket kevésbé. A "kintről" nem tud semmit, még akár azt is mondhatjuk, a kint félelmetes számára. A film kezdő kockáin egy utat látunk, amelynek a szélén Roman gyalogol. Vissza, a börtönbe, mert kirúgták. Egykedvűen gyalogol bele a semmibe, nem nézelődik, mi pedig csak a szürke sávot látjuk, betölti az egész vásznat. Ez a beszűkült világ tágul ki a mindennapos hajnali munkába vonatozással, az új, bár ellenséges emberek megismerésével.
Nők. Anyák. |
Még lány is lesz benne - olyan fura kaland, nyilván. És olyan kaland, amely alatt végig azon szurkolunk, hogy csak el ne felejtsen leszállni a vonatról a börtönnél, mert akkor naaaagy baj lesz. Mert már neki szurkolunk. Miatta nem veszünk levegőt. Csak tanuljon már meg lélegezni!
Atmen - Lélegzés. Rendezte Karl Markovics.
26 nemzetközi filmdíj.
Ehhez most nagy kedvet csináltál. Megy moziban? Nem is hallottam róla.
VálaszTörlésMég nem megy, de remélem fog. Én a Sehenswert német nyelvű filmek fesztiválján láttam. Lehet, hogy dvd-n hamarabb kijön.
Törlés