február 09, 2010

Járhatatlan utakon (avagy havazás és Woody Allen)

Múlt héten megnéztem (végre) (vígra) a Vicky, Christina, Barcelonát.

Két dolgot kellett volna korábban megtenni: megnézni ezt a filmet és írni róla. Mert egy csomó okos és átszellemült dolgot akartam beleverni a billentyűzetbe, ám elmúlt a hatás, és a dolgokra finom porrétegként rátelepedett a feledés.

Az utolsó képsorokat nézve, emlékszem, arra jutottam, hogy a film során talán Vickyben zajlik le a nagyobb változás. Christina életről alkotott felfogása nem módosul valami nagyon, róla a kedves tévémaciszerű narrátor az elején és a végén is csak annyit mondd el, hogy csak azt tudta biztosan, mi az, amit nem akart. Ennek a biztos tudásnak csupán az az aspektusa bizonytalan, illetve roppant zavaró, illetve rohadt idegesítő, hogy amíg az elején csak azt tudta, hogy pipogya pasi mellett unatkozni nem akar, addig a végére már azt is tudja, hogy izgi mellett kalandozni sem - mi marad akkor hát az embernek? Összezárul a világ, beszűkülnek és beszürkülnek a horizontok, de legalább Christina megtanult fényképeket hívni (olyan világosban, hogy attól frankón befeketül bármilyen fotopapír).

Vicky nem (csupán) a világban való helyzetmeghatározás lehetetlenségének prométeuszi feladatát kell, hogy megoldja (ld. Christina), hanem Sziszifuszként saját megkövesedett énjének állandóan visszagördülő terhét is folyton meg kell próbálnia visszatornászni az egyensúlyi helyzetbe. Mint a nagy titánok harcol a háborgó hullámokkal; a gazdag pasija biztos vesz is neki majd egy jegyet a Titanicra. Illetve vesz a fenét, hiszen a sulimbeli diákokban több az érzékenység, mint abban a csákóban. No tehát, amit mondani akartam. Vicky a film elején egy szilárd énképpel felfegyverkezve érkezik Barcelona paradicsomába, ahol a kisértő szépen lassan elcsalogatja tőle a fegyvereit.

Mi marad abból a lányból akinek a világképe a saját megbízhatóságába vetett hit volt - ámde kiderül, hogy megbízhatatlan? Aki eddig szikáran állt a zúgó szelek között, vagy legalábbis ez volt az imidzse, ámde mégis, mittudomén, nem képes a zúgó szelek között szikáran megállni?

Elég nihilista értelmezése ez ennek a könnyed nyári vígjátékocskának, nem? Minden életút járhatatlan, ámde míg szibériai klímánk hótól betemetett fűútjait (a mellékutakat nem) megtisztítja a BKV meg a sószóró emberek (szerintem többet keresnek nálam), a mi életünk útjait ki teszi járhatóvá?

Nem tudom, de az első lépése lehetne az, hogy fizetésemelést ad.

3 megjegyzés:

  1. Maximálisan egyetértek. Épp attól volt ez nagyságrendekkel jobb film, mint Woody Allen többi filmje az utóbbi évtizedekben, mert nem maradt meg a könnyed nyári vígjátékocska szintjén, de nem is próbált meg dráma lenni... abban ő nem jó. Viszont benne van mindaz, amit írtál.

    VálaszTörlés
  2. szia Csillag
    de jó, hogy így látod te is.
    Eszméletlenül beteg vagyok.

    VálaszTörlés
  3. Jajj! Gyógyulj meg hamar! Megfázattad magad fáradtan a Kutyavacsi után?

    VálaszTörlés